Saariselkä / Lahdenpera 12-14 juli - Reisverslag uit Inari, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu Saariselkä / Lahdenpera 12-14 juli - Reisverslag uit Inari, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu

Saariselkä / Lahdenpera 12-14 juli

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Coby & Fred

15 Juli 2013 | Finland, Inari

.. We gaan de verkeerde kant op vanaf de camping en komen op een weg die nog gemaakt moet worden. Een zware roller komt ons tegemoet om het groffe grint plat te drukken...Lukt ons net met een gangetje van 20 km. Hier hebben we onze eerste ontmoeting met 3 rendieren die gewoon in het wild lopen. Een leuke ervaring. 2 stuks met een groot gewei op hun kop. Mooi gezicht. Even foto's en een filmpje maken. Daarna weer verder omhoog. Aan natuur geen gebrek hier. We zien nog een aantal keren rendieren aan de kant van de weg lopen. Elke keer weer een verrassing. Een kleine 100 km houden we het alweer voor gezien. Saariselkä. Even boodschappen doen in een mega superstore. Dit zijn zo van die plaatsen waar het een drukte van belang is. In deze winkel kan ook door de russen tolvrij ingekocht worden. Ze staan in de rij voor een bepaalde kassa waar dit geregeld kan worden. We komen samen op de camping met een paar nederlanders die van de noordkaap komen. Ze waren in een museum de geschiedenis van de Samen verteld wordt, dit is de officiële benaming voor de lappenbevolking en voor allen die rond en binnen de poolcirkel leven. De eskimo's vallen daar bijv. ook onder. We gaan in Inari hier ook zeker dit museum bezoeken. Veel te zien en toch wel blij dat we in deze tijd leven en met een luxe camper onderweg zijn. Zo te zien was het meestal afzien hoe aan eten te komen en hoe beschermen tegen de kou...
De nederlanders hebben een iets andere route gereden dan de meesten. We besluiten later deze route ook te volgen en komen op een plekje binnendoor aan een groot meer en.... Sauna natuurlijk.... We duiken er weer in met z'n tweetjes.. Haha... Leuke gewoonte zo langzamerhand. Voor zover je het een plaats kunt noemen heet het Lahdenpera. Een leuk gezicht dat er s'nachts om 12 uur mensen komen die een boot te water laten met visgerei erop. Het is gewoon net alsof het midden op de dag is. Grappig steeds weer. Tegen de morgen komt er een mega regenbui. Lekker blijven liggen. Tegen de middag klaart het op en gaan we binnendoor verder onderweg naar het meest noordoostelijke plekje van Europa... Vlak aan de russiche grens, waar aan de andere kant van de grens moermansk ligt. Een mooie route met veel meertjes en natuur. Ook weer veel rendieren te zien... Op naar Noorwegen...

• 15 Juli 2013 - 12:09

Alda En. Margienus:

Klnik allemaal super leuk, we zitten nog een gogh maar over een halfuurtje met de txi naar het vliegeveld en dan op naar spanje , ook heerlijk!
    Maar hopenlijk wel zonder regenbuien die hebbenk we de laatste tijd genoeg gehad hahahah