Rovaniemi 9-12 juli - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu Rovaniemi 9-12 juli - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu

Rovaniemi 9-12 juli

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Coby & Fred

12 Juli 2013 | Finland, Rovaniemi

De plaats waar de Kertsman woont.. Santa Claus.. Ruim 220 km verder naar het noorden.. We zijn in Lapland.. Hiet zijn we over de poolcirkel. Merk je trouwens weinig van, alleen het idee is wel grappig. Leuke camping ligt aan een breed water. We bezoeken het museum Arktikum. Hier gaat het over het leven in en rondom de poolcirkel. We zien voor het eerst een echte eland... Wel een opgestopte... Haha en een ijsbeer.... En een bruine beer... Leuk en interessant. Er zijn veel campers onderweg. S'avonds loopt de camping vol en s'morgens gaan de meesten weer onderweg. We hebben tot nu toe bijna nog geen nederlander gezien, maar hier staan er plotseling zeker 4.. Normaal gesproken barst het ervan. Vooral richting het zuiden van Europa. Daar overheersen de Hollanders op alle campings. No doubt about it. Maar in Finland dus niet... Op de meeste campings is ook een sauna die je privé kunt huren voor een uur.... Doen we dan ook lekker even.. Prijs van een camping ligt overal rond de 30 euro per nacht. Camper, 2 personen en elektrisch. Sauna is hier 12 euro per uur.
Santa's village ligt ongeveer 8 km buiten Rovaniemi. Als we s'morgens weer vertrekken maken een stop om het even te zien. Toeristische roestand. Gelijk hebben ze. Er is ook nog een Santa Park, maar dat is meer voor kids zegt men. Wij gaan verder noordwaarts en landen in een plaatsje Petkula... 3 huizen en een paard... Maar op een campingkje die niet is aangegeven.. Dat zijn meestal de leukste. Een oude boer die alleen maar fins praat, maar onmiddelijk een ouderwetse sauna op gaat stoken voor ons privé. Het zit bij de prijs inbegrepen. Weer aan dezelfde rivier maar dan 140 kim verder.... Vanuit de sauna zo in de koude rivier.....heerlijk...Bijzonder ook om te zien hoe het spiegelbeeld van de bomen aan de overant te zien zijn in het water. Om 12 uur s'nachts is het nog kraakhelder en coby maakt nog wat foto's. Hier ontdekken we ook voor het eerste een paar muggen die onze slaapkamer zijn binnengedrongen.... Brrrrrr....tot nu toe eigenlijk nog geen enkele gezien, maar om 2 uur wakker van de eerste en om 4 uur vd tweede... Lastig, maar nu wel gezien dat het dus s'nachts gewoon licht blijft. Apart. We hebben natuurlijk onze eigen luxe badkamer met toilet, maar op deze camping gaat het ongeveer 50 jaar terug in de tijd. Een echte ouderwetse houten WC, met zo'n gat erin..Je gelooft het bijna niet. Hadden wij ook vroeger thuis. hier zijn er twee naast elkaar... Eentje voor de heren en eentje voor de ladies.... Spannend om vd camping af te komen omdat we een weggetje omlaag moesten om er te komen. Ik kan altijd 4 wielen inschakelen, maar het is niet nodig.... Wordt vervolgd....

• 13 Juli 2013 - 18:44

Alda En Margienus:

We zijn aangemeld hoor nu gaat het goed!
    Hartelijke groet uit disney
    Vanavond voor de grand finale !
    Gniet lekker daar! En hier geen muggen!!!!