Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu

Helsinki

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Coby & Fred

05 Juli 2013 | Finland, Helsinki

..Op de boot even heerlijk gedineerd in een luxe restaurant. almetal ongeveer 3 uur duurde de overtocht naar Helsinki. Altijd leuk om een plaats binnen te varen met zo'n grote boot en dan boven op het dek te staan... Je hebt meteen een goed idee waar je het centrum met mooie gebouwen en daaromheen de leuke dingen van een stad kunt vinden. Een kunst ook om zo'n groot gevaar netjes op de plek te leggen... bijzonder...Heel voorzichtig eraf rijden omdat het nogal wat schommelt vanwege de oneffenheden van de laad- en loskleppen. Als het te snel gebeurd komen de kopjes en glazen je naar de oren als je de deurtjes opent...
Snel de TomTom aan en het adres vd camping invullen. We kunnen het weer gebruiken. Lukte in de baltische staten en polen niet. Te goedkope tomtom wrs.. Haha.. Maar we zijn weer in de " normale wereld". In Estland etc vonden we onze weg via de Ipad via de tab " kaarten". Bijzonder allemaal die techniek op de verschillende apparaten. De camping ligt zo'n 12 km buiten het centrum. We blijven hier dan ook een dagje extra om zonder stress alles even te bekijken. Op de fiets. Een prachtige fietsroute vanaf de camping, meestal langs het water en ook een stuk door een park. Ik merk dat Cobybeen stuk sneller fietst als ik en ik moet er harder tegen werken.. Rara... Ik kom erachter dat de achterrem aan één kant niet vrij komt vd velg. Pfff.., dat scheelt een stuk. Kreeg al bijna een complex. Het is gezellig druk in de stad, het weer is er ook naar. Lekker zonnetje erbij. Mensen zitten gezellig op een grasveld in het centrum te picknicken. Er is een mooie markt met allerlei leuke spullen en eettentjes waar je gehaktballen van rendier, zalm, maar ook paella kunt kopen. Wat gebakken aardappeltjes erbij en mijn dag is weer goed. De fietsen even op slot en goed aan elkaar vasbinden met een extra kabel en dan de stad in. Een moderne stad met een mooie orthodoxe kathedraal, een lutherse kerk, die ons deed denken aan de Sacre Coeur in Parijs en nog andere mooie gebouwen. Trap met 50 treden voor de Kerk. Verder alle winkels die een stad moet hebben volgens Coby. In 1 winkel staat een tas met prijskaartje van 10.000 euro! Er staat zelfs een extra bewaker in de winkel. Ik zou er denk ik 5 euro voor geven, maar Coby is wel enthousiast alhoewel ze om deze prijs ook wel moet lachen ... Gelukkig maar... Echter een tas van 600 euro zou ze nog wel een keertje willen... Ppffff .. En haar kast met tassen is al zo vol....!!.. Wat haar bezielt...? Het zal een soort ziekte zijn denk ik waar geen geneesmiddel voor is.....helaas... Het is niet anders....Almetal weer een super vakantiedag met mooi wat caloriën verbrand.
Op woensdag weer verder omhoog richting Lappeenranta. 240 km ongeveer. s'avonds even te voet naar het dorpje.... Gezellig haventje en weer mooi wat stappen gemaakt. Temp ongeveer 25 graden. We treffen het bijzonder met het weer. Allerlei jassen en truien in de garage, maar tot op heden gelukkig nog niet nodig gehad.... Donderdag verder omhoog naar Savonlinna. Een mooie route tussen de meren door. Prachtige natuur. Even een stop in een wegrestaurantje waar je je 30 jaar terug waant. Aan de ene kant een restauarantje en aan de andere kant een kleine winkel met de hoogst noodzakelijk spullen. Waarschijnlijk heeft het een regio functie.
De dagen worden steeds langer. De zon s'morgens al rond 4 uur te zien. Bijzonder allemaal. Zo nu ben ik eindelijk weer bij. Vandaag is het vrijdag 5 juli. Naar de noordkaap is het nog ongeveer 1400 km... Tot later..

• 05 Juli 2013 - 11:22

Bé Van Ark:

Fred en Coby fijn tehoren dat het geod gaat en bedank voor de ruime info je zou er zo naar toe gaan, maar omdat Fenny ook een tassen fobie heeft gaan we dus niet haha.