Riga, Letland - Reisverslag uit Riga, Letland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu Riga, Letland - Reisverslag uit Riga, Letland van Coby & Fred - WaarBenJij.nu

Riga, Letland

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Coby & Fred

02 Juli 2013 | Letland, Riga

Gelukkig zijn er geen controles meer bij de grenzen zodat we onze wijnvoorraad in moeten leveren...toch elke keer wel een lichte spanning, vooral bij mij. Coby heeft daar nul last van. Het herinnert mij aan vroeger tijden met de truck. Altijd nam ik teveel diesel mee de grens over en verdienden daardoor aardig wat centjes voor onze baas. Het hoefde niet maar we deden het toch. Altijd spannend, gaan ze controleren of hebben we weer geluk. Zo ook nu met de wijn. Litouwen was het eerste land wat zich los maakte van de sovjetunie. Ze hebben nog geen euro's maar Lit.. 1 euro is 3,45 lit. Bij een tankstation, net over de grens een cappuccino uit een apparaat, zo modern heb ik het nog nergens in West- Europa gezien. Bijzonder in een land waar het inkomen normaal ergens tussen 300 en 400 euro ligt. En nog erg lekker ook. We rijden even door Kaunas, 2e stad van Lit., en gaan dan langs de rivier Nenumas westwaarts op zoek naar een camping en vinden er eentje bij een fabrikant van vogelhuisjes etc. De camping doet hij er als hobby naast. Leuk klein campingkje waar we de enige gast zijn.. Haha.. Later komt er nog iemand met een tent. We blijven hier een dagje staan in de stilte. Niets hoor je.. Heerlijk rustig.. Af en toe in de verte een auto. Coby doet even nietsvermoedend een wasje in de wasmachine, maar bij het centrifugeren lijkt het wel of de russen eraan komen met alle artillerie die ze beschikbaar hebben, zo'n lawaai. Niet te doen. Stekker eruit en was op het droogrek. Lekker windje erbij. Komt goed dus. De eigenaar vertelt over de periode begin 90 toen Litouwen zich los wilde maken van Rusland. Interessante verhalen. Hij spreekt goed Duits. En dag later richting kust, Klaipèda. Iets daarboven overnachten en een mooie lange strandwandeling gemaakt. Mooi wat stappen op de teller. Op donderdag verder via Leipãja richting Riga in Letland. Je hebt niet het idee dat je in Europa bent wat de wegen betreft in Letland..... Brrrrr.... Rammel de rammel.... Als we thuis zijn moeten we alle schroeven maar eens goed natrekken... In Riga op de city camping.. Half uurtje lopen van de ' oude stad' . Doen we de volgende dag. Leuk stadje met paar mega kerken in het centrum. Naast het centrum een paar grote hallen waar van alles vers te koop is, een hal met vlees, een hal met vis, eentje met groente en fruit. En buiten de hallen een marktcomplex, bijna zo groot als de provincie Drenthe... Bijzonder... Nog even gezellig struinen in de binnenstad... Coby nog even een shop met leuke spullen onveilig maken... Zal later nog een foto plaatsen.. In letland krijgen ze op 1 januari de Euro. Nu nog de Lats, 1 Lats ongeveer 1,5 euro.. Apart zo'n arm land, in onze ogen althans.. Slechte wegen, huizen die vaak op instorten staan. Ik denk dat we weer flink aan het sparen moeten in Europa om dit land er boven op te helpen... Haha...coby heeft in ieder geval haar bijdrage al geleverd door even flink te gaan shoppen... In de stad zag het er allemaal verder wel goed uit... Op naar Tallinn in Estland.....

• 02 Juli 2013 - 13:31

Betty:

Weer leuk verhaaltje om te lezen Fred. Van horen zeggen is Tallin ook de moeite waard. Veel plezier verder.